tisdag, mars 17, 2009

Omvändelse

I början av året var det en konferens på Storstrand med bl.a. Owe Lindeskär som talare. En mycket intressant man, som kändes seriös och trovärdig i sin förkunnelse. Jag köpte hans bok, "I omvändelsens tid" och försöker just nu att ta mig igenom den.

Finns det behov av att prata om omvändelse bland kristna idag? Handlar allt om bara nåd? Behöver vi inte omvända oss? Det är frågan... jag skulle påstå att Bibeln pratar väldigt mycket om omvändelse, men att vi i Sverige tappat bort de meningarna någonstans bland alla sidorna. Låt mig ge några exempel:

Johannes döparen predikade först: Omvänd er... himmelriket är nära! Sen när Jesus kom så predikade han: Omvänder er... himmelriket är här! (Matt. 4:17)

"Nej, säger jag er, men om ni inte omvänder er, kommer ni alla att gå under som de." - Luk 13:3

"...och att omvändelse och syndernas förlåtelse skall predikas i hans namn för alla folk, med början i Jerusalem." - Luk 24:47

Vad är det som motiverar oss till att vända om? Det är Guds kärlek som kan få oss att förstå att vi behöver omvändelse i våra liv:
"Eller föraktar du hans stora godhet, mildhet och tålamod och förstår inte att det är hans godhet som för dig till omvändelse?" - Rom 2:4

"Alla som jag älskar tillrättavisar och tuktar jag. Var därför ivrig och omvänd dig." - Upp 3:19

De här bibelställena räcker för mig för att jag ska inse hur viktigt det är. Men låt mig också citera några rader från Lindeskärs bok.

"I den predikotradition som vuxit fram under senare år har omvändelsedimensionen avdramatiserats. I en tid då synen på människan har förändrats har även förkunnelsen förändrats. Tror man inte längre på eviga straff behövs naturligtvis ingen omvändelseförkunnelse. En förkunnare som förnekar Bibelns ord om människans personliga synd, predikar inte omvändelsens budskap. Predikan blir istället en betraktelse, som i bästa fall ger stoff för reflexion och eftertanke, men aldrig utmanar till förändring och personlig omvändelse. Omvändelseförkunnelsen har förlorats i många kyrkor och den har ersatts av ett socialt evangelium. Istället för att erbjuda den enskilda människan frid med Gud, så talar man om fred på jorden."

"I vårt moderna och upplysta samhälle har människans värde devalverats, det har förlorat sin helighet. Det heliga har trängts undan till förmån för det profana. Ett samhälle som förlorat sin helighet blir ett gudlöst samhälle och en människa som lämnar heligheten bakom sig blir rotlös och flyktig. Heligheten är människans eviga ursprung och detta rotsystem garanterar ett rättfärdigt och rättvist samhälle."

"Idag behövs kristen predikan som utmanar och som skapar behov av omvändelse. Vi behöver en förkunnelse med profetisk udd, som leder till syndakännedom och syndanöd. Det blir ingen verklig förlåtelse och upprättelse om det saknas en genuin syndabekännelse."

Det är tunga ord. Jag uppmuntrar dig till att ta dem till dig, fundera på dem ett tag innan du väljer vad du tycker. Gör inga förhastade slutsatser, tänk efter. Kommentera gärna, vad är omvändelse? Finns det behov av omvändelse? På vilket sätt? Läs gärna Bibelorden jag citerat igen, kan det vara så att vi missat något i vår predikan i våra kyrkor? Eller är han ute och cyklar?

3 kommentarer:

Mats R sa...

Omvändelse och helgelse, två ord som knappt hörs i kyrkan idag, även om jag tycker att det blivit bättre sista året.
Mats Berggren hade en lysande predikan om det på EFS i piteå för ett tag sen.
Brukar själv ta upp det då jag får möjlighet att tala i kyrkan.

Men för att kunna tala om detta så måste man även tala om synd, detta ord som knappt används och om det används så talas det om det som nån rent allmän sak och inte nån personlig.
Kristendomen ska passa alla och därför gör man budskapet så lamt som möjligt, vilket självklart på sikt urholkar hela kristendomen.

Dock så är detta förståeligt med tanke på hur det lät i kyrkorna för tidigare generationer, då det predikades synd och syndakatalog till höger och vänster, dagens predikningar är ju en reaktion på detta.
Dock så rättfärdigar det ju inte just det faktum som du skriver om.

Frågan alla måste ställa sig är ju: Vill jag bli förändrad, vågar jag bli förändrad, måste jag bli förändrad... vågar jag vända om..

Orden "följ mig" som jesus sa blir mer och mer viktiga i detta sammanhang.....

Anonym sa...

Oj, oj! Jonas, du anar inte hur överens vi är i den här frågan! Skrev själv nyss om en relaterad fråga, "triggad" av något (bra) som Simon skrev tidigare idag.

Jag tror att vi har fått alldeles för mycket "Du duger som du är"-tänk i kyrkan idag. Om jag duger som jag är, då finns det ju inget jag behöver omvända mig och frälsas från!

Anonym sa...

Amen!

Filosofi/Religion Blogglista.se Religion BlogRankers.com Blogg Topplista på Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också!