lördag, februari 07, 2009

Sammanträffanden

Ibland tänker jag att det måste vara jobbigt att vara ateist. För mig händer det hela tiden saker som jag har grymt svårt att förklara. Man kan kalla det för sammanträffanden, men det händer alldeles för ofta och alldeles för exakt för att det ska vara bekvämt att bara kalla det för slump och sen gå vidare. Låt mig ta två exempel från veckan som har gått:

Exempel 1
I tisdags skulle jag och min fästmö sjunga på en träff för daglediga. Det är inte helt enkelt att välja sånger, men jag har ändå några lugna favoriter som gärna får vara med. I tisdags på morgonen var det nästan klart med vilka sånger det skulle bli. Jag satte igång en skiva som jag inte haft igång på över två år, medan jag gjorde frukost. En mysig svensk skiva med tänkvärda texter. Helt plötsligt kom en låt som jag nästan glömt bort, och som är väldigt bra. Jag kände verkligen att jag ville sjunga den på träffen senare under dagen, men insåg snabbt att jag inte skulle hinna skriva ner text och ackord. Sen packade jag ihop och åkte till min fästmö för att öva på sångerna. När vi sitter vid keyboarden så gräver hon bland sina sånger och tar fram en sång som hon undrar om vi ska sjunga. Hon visar upp den och det är EXAKT den sången som jag lyssnat på under morgonen och inte hann skriva ner. Chocken var ett faktum! Jag säger som en av bröderna Ådahl... "Vad är sannolikheten för det Sturmark?".

Exempel 2
Jag jobbar ju inom EFS nu med ungdomar och var i behov av en arbetsmobil. Så billig som möjligt tänkte jag, bara det gick att ringa och sms:a. Hittade en trevlig mobil som var nedsatt till halva priset. Ett okänt märke vid namn Huawei, men ändå en riktigt trevlig mobil. Åkte hem och laddade den... hann knappt sprida mitt nya mobilnummer så ringde telefonen. Chocken var ett faktum igen... som FÖRINSTÄLLD ringsignal var det en remix av "Amazing Grace"!!! Det kunde inte passa bättre! Min arbetsmobil inom kyrkan hade alltså en kristen sång som förinställd ringsignal... Jag börjar tvivla på att jag någonsin mer kan tvivla på Guds existens. Du får gärna kalla det sammanträffanden om du vill, men erkänn att det är lite märkligt i alla fall.

På tal om Amazing Grace så vill jag tipsa om filmen med samma namn, se den! Det är ingen action och ingen skräckis, men det är en riktigt bra film som är baserad på en verklig historia. Man får veta vem som skrev sången Amazing Grace, varför han gjorde det och hur EN man kunde få vara en stor orsak till att ett helt samhälle förändrade sina värderingar. Grymt intressant! Se trailern här:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Att ett visst specifikt sammanträffande ska äga rum är såklart väldigt osannolikt. Men med tanke på hur många potentiella sammanträffanden det finns så är det kanske inte sådär extremt jätteosannolikt att åtminstone några av mängden potentiella sammanträffanden faktiskt inträffar. Det är kanske till och med oundvikligt att det inträffar ett antal sammanträffanden per vecka, månad, etc.

Fast å andra sidan, eftersom jag tror på Gud, som har skapat den här världen, så tror jag ju också att själva "oundvikligheten" beror på Gud. Man skulle väl kunna säga att själva systemet (typ "oundvikligheten", det sätt världen fungerar på) i mina ögon är ett större Gudsbevis än isolerade (om än många) incidenter inom systemet.

Ludvig Hoffman sa...

Gillar den filmen skarpt. Även om den nuvarande melodin inte är tillräckligt ursprunglig för att riktigt platsa i berättelsen.

Filosofi/Religion Blogglista.se Religion BlogRankers.com Blogg Topplista på Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också!