onsdag, augusti 16, 2006

Frizon 2006

Efter en stunds paus i mitt bloggande så är jag tillbaka med en festivalrapport!

Under veckan som var har jag varit utanför Kumla på en stor åker med en stor lada mitt på åkern. Jag var inte helt ensam där, över 4500 pers. var där med mig och vi hade ett gäng dagar tillsammans med möten, konserter, seminarier och skräpmat (jag åt 6 tacotallrikar på tre dagar, mitt livs godaste taco). Jag börjar från början och berättar lite kort om veckan och festivalen FRIZON!

Tisdagkväll åkte jag och min bror med tåget från Älvsbyn. På tågstationen i Örebro klev vi av och mötte några från Jokkmokk som också skulle till Frizon. Det visade sig efter en stund att en av dom var en bror till en av mina vänner i Piteå. Resten av veckan hängde han med oss, det var trevligt. Efter lite mat i Örebro så tog vi bussen till festivalområdet, jag träffade en journalist från Schweiz på hållplatsen som var mycket trevlig. Han skulle också göra intervjuer på Frizon.

När vi kom fram fick vi tag i en festivalbiljett till min bror till ett lågt pris, av en kille som hade en biljett över pga. en gruppmedlem som inte åkte med. Helt perfekt! Sen blev det problem, min bror saknade idkort och kunde inte verifiera att han var över 16 år! Vi blev tvungna att ringa min mor, som vi fick tag i efter en massa samtal till en massa olika människor. Vi blev insläppta till sist och lämnade vår packning vid tältet som vi fick låna från en av crossnetgrabbarna.

Jag hade tänkt göra ett gäng intervjuer på plats som sagt, det gick både bra och dåligt. Första intervjun gjorde jag backstage med Family Force 5, ett kul band från USA, det blev en bra intervju och de gjorde några jinglar också. När jag sen skulle spara intervjun så försvann den! :'( Som tur var videofilmades den också, så kanske vi kan ta ljudet från det.

Andra intervjun gick också åt skogen, då kom jag en timme försent pga. ett missförstånd! Men senare på kvällen träffade jag hon som var ansvarig för stora scenen, och hon lovade att försöka fixa en intervju till dagen därpå. Det gjorde hon och jag fick en halvtimmes intervju som gick suveränt bra. Samma dag träffade jag Anderson från Holland och gjorde en intervju, de var trevliga.

Fjärde intervjun blev inställd pga. terrorhotet i London, bandet kom försent till festivalområdet.

Femte och sista intervjun skulle jag göra med Blindside, men fem minuter innan så bestämde de sig för att ställa in ALLA intervjuer och åka till Örebro istället! *suck* Det kändes lite trist att inte få göra den intervjun, men vad gör man?

Annars har det varit en väldigt trevlig vecka, några av seminarierna var riktigt bra.
En föreläsare sa något som verkligen fick mig att tänka!
"Vad du tror om din framtid kommer att påverka hur du handlar idag"

Läs det igen! Vad tror du? Är det inte sant? Jag har aldrig tänkt så förr!
En annan av talarna var Magnus Tunehag, Sveriges roligaste pastor genom tiderna. Han vet inte hur man gör för att vara tråkig! Jag skrattade tills tårarna sprutade! Ett tips är att kolla in hans församlings hemsida, Johanneskyrkan i Linköping. Får du tag i några predikningar i audioformat så maila mig gärna.

I söndags slutade festivalen och eftersom vårt tåg inte gick förrän vid åtta på kvällen så hjälpte vi till att städa området. Vi fick bära utställningsskärmar, mattor och sist men INTE minst bänkar. Eller bänkar? Nja, snarare ihopskruvade stolar! NIO stolar med två plankor under, det var det tyngsta jag har burit i hela mitt liv. Så fruktansvärt tungt! Benen vek sig och händerna smärtade av tyngden. Varje bänk var en plåga, men efter två pauser hade vi burit alla 25 bänkarna. Jag blir utmattad bara jag tänker på det! Märkligt nog så fick varken jag eller min bror träningsvärk, inte det minsta! Riktigt skumt...

Nu är jag vi hemma i alla fall och livet går vidare, igår var min första dag som arbetslös, jag åkte till skolan och tömde mitt skrivbord, så nu får vi se vad som händer. Vidare rapportering kommer, jag är övertygad om att det kommer att bli en bra höst!

2 kommentarer:

Anonym sa...

"När jag sen skulle spara intervjun så försvann den!"

Aj, aj. Låt mig gissa: Minidisc! MD är riktigt uselt för kritiska inspelningar. Hinner en MD-spelare inte skriva TOC, eller om det blir något fel på TOC, då kommer man inte åt ljudinformationen, även fast den faktiskt finns där. Jag har dock för mig att det finns (dyra) spelare som kan läsa ljudinformationen även utan TOC, men vem har en sådan? Men... om du verkligen vill komma åt den där intervjun - och inte redan har skrivit över skivan - då kan du säkert hitta ett företag som kan rädda den.

Anonym sa...

Kul med lite fräsch blogg från en beundransvärd man! Alltid lika trevligt att läsa. Synd att det strulade så mycket med intervjuerna + att du är utan jobb... meeeen det kommer att ordna sig. Vi har ju en bra chef! (And He will keep on blessing!!) :-D

Filosofi/Religion Blogglista.se Religion BlogRankers.com Blogg Topplista på Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också!