fredag, augusti 25, 2006

Vad är kärlek?

Var på premiären av "Säg att du älskar mig" tillsammans med en kompis. Jag känner mig helt omskakad och berörd. Det var en otroligt bra film! Jag brukar inte gilla svenska filmer men den här var en rak och ärlig film som jag verkligen kan rekommendera, men känsliga personer varnas. Jag mådde fysiskt illa när jag gick ut!

Ett av ämnena som filmen tar upp är: "Vad är kärlek?".
Det blev väldigt tydligt att kärlek inte är samma sak som sex,
men vad är kärlek, vad är det att bli älskad, och vad är det att älska?

Det finns en text som jag tycker slår alla andra beskrivningar på kärlek:

"Kärleken är...
tålig och mild,
kärleken avundas inte,
den skryter inte,
den är inte uppblåst,
den uppför sig inte illa,
den söker inte sitt,
den brusar inte upp,
den tillräknar inte det onda.
Den gläder sig inte över orättfärdigheten,
men har sin glädje i sanningen.
Den fördrar allting,
den tror allting,
den hoppas allting,
den uthärdar allting."

Citatet är från Bibeln, från 1 Kor. 13.
Hittar du fler bra beskrivningar på kärlek
så skriv gärna en kommentar, eller har du
också sett filmen, vad fick du för tankar?

Inga kommentarer:

Filosofi/Religion Blogglista.se Religion BlogRankers.com Blogg Topplista på Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också!