tisdag, september 23, 2008

Vems sida står du på?

Äntligen är det klart! Väntan är över, ovissheten kring jobb har övergått till lycka! För ca. en vecka sedan blev det klart att jag börjar som ungdomskonsulent på EFS i Hortlaxkretsen. I början av den här veckan åkte jag för att träffa mina blivande arbetskollegor. Det blev ett trevligt möte och på vägen hem satt jag i bilen och filosoferade kring mina olika engagemang i olika samfund och kyrkor. Då... som på beställning dyker den upp... en stor vit skylt med svart handskriven text hängde på en bro som jag körde under: "Vems sida står du på?"

Jag kunde inte låta bli att le, samtidigt som det gav mig en tankeställare. Vad bör jag engagera mig i? Finns det en förening som jag borde prioritera? Vems sida står jag på? Svaret kändes inte långt borta. En stilla tanke påminde mig om vems sida jag står på... Jag står på Guds sida, jag jobbar för Guds rike och det är Han jag ska stå inför en dag och avlägga räkenskap. Ingen EFS:are, Pingstare, EFK:are eller Missionsförbundare kommer att stå där som domare. Självklart är det bra med församlingar och föreningar som är organiserade för att hjälpa människor till en tro på vår skapare genom Jesus. Men när fokus blir på vår egen förening och inte på de människor vi är till för, då tror jag att vi behöver fundera på vad vi håller på med. Varför finns vår förening? Bara för att den ska finnas? Eller för att det finns ett högre syfte? Vad är befallningen som Jesus gav oss? "Gå ut i hela världen och gör alla folk till EFS:are!"? "Gå ut i hela världen och gör alla folk till Pingstvänner!"? "Gå ut i hela världen och gör alla folk till medlemmar i Svenska Kyrkan!" ?

Eller var det faktiskt så att han sa... "Jag ber att de alla ska vara ett..." och "Gå ut i hela världen och gör alla folk till lärjungar!" Det betyder att vi har ett uppdrag (oavsett samfund) att i den här mörka tiden vi lever i finnas till hands som ljus och salt. För att driva bort ondskan och för att förhindra det moraliska förfall som jag vet att jag inte är ensam om att känna av i vårt gemensamma samhälle. Vem vill ta ansvar? Vem vågar ställa sig upp och säga ifrån? Vems sida står du på?

1 kommentar:

Anonym sa...

Mycket klokt skrivet! Gud välsigne dig i ditt nya jobb

Filosofi/Religion Blogglista.se Religion BlogRankers.com Blogg Topplista på Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också!