måndag, september 29, 2008

Surströmming och kyrkan

Vad är det för likhet mellan surströmming och dagens olika kyrkor? Du kan fundera över det en stund, svaret kommer lite längre ner...

I norra Sverige (i alla fall i pitebygden) är det en tradition att äta surströmming på hösten. I nästan varenda litet bönhus och kyrka doftar/stinker det under en helg. Själv är jag matad med surströmming sen barnsben, så för min del är det inga problem, jag älskar surströmming! Däremot får det inte bli för många gånger, det räcker bra med ett par gånger vid premiären och sen kanske någon fler gång under året.

Likheten mellan dagens kyrkor och surströmming, kan det vara att det bara är gott om man får det sällan och i små doser? Nej... fel svar. :)

Tänk att det är någon som har kommit på maträtten surströmming! Att ens komma på tanken att äta fisk som har legat för länge och surnat? Jag skulle inte vilja påstå att vi människor alltid är så smarta, däremot grymt kreativa. Har du kommit på svaret på min fråga som jag ställde i början? Det är dags att avslöja hur jag ser på saken...

Varför ser jag likheter mellan surströmming och dagens kyrka? Jo, det finns en risk att man som utomstående/oinvigd inte känner sig hemma. Som icke surströmmingsätande människa så är surströmming inte ens lockande, snarare tvärtom. Man gör allt för att hålla sig borta! I kyrkorna idag finns traditioner, språkbruk, klädkoder, oskrivna regler m.m. som gör att många håller sig undan. Jag är helt övertygad om att vårt budskap inte kan surna oavsett hur länge det går, men däremot sättet som vi praktiserar tron på. När man är uppvuxen med kyrkan/surströmming så har man inga problem med det, man känner inte ens stanken kanske, men jag tror att vi behöver möta de som står utanför kyrkan och höra hur de ser på oss. Varför tycker de att kyrkan stinker? För det gör ju folk verkar det som, varför ser vi inte ens 10% av Piteås befolkning i kyrkorna idag? Är det pga. att de inte behöver tron? Glöm det! Jag tror att det delvis kan handla om att den förstelnade kyrkan stått och blivit sur. Jag gillar surströmming och kyrkan, men vi behöver förnyas om vi ska vara aktuella för den värld vi lever i. Men hur? Fortsätt läsa min blogg... har lite idéer som jag gärna delar med mig av. Ser du fler likheter mellan kyrkan och surströmming? Skriv gärna en kommentar! :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Exakt mitt i prick! Har funderat på helt i samma baor om våra kyrkor idag(själv bor jag i Borgåm i Finland). Största delen av alla mänskor förstår sig inte på liturgin, kyrkospårket, psalmerna och orgeln. De tycker därför att mässan blir väldigt tråkig, har jag märkt.

Speciellt märks det på att ungdomsgudstjänster och samlingar där man har modernar musik och har lättare liturgier(om någon alls) och använder ett enklare språk är mycket mer populära och omtyckta.

Hoppas att alla kyrkliga ledare sku fatta detta och att man inte kan vika varken till höger eller vänster från Guds ord(Bibeln).

Filosofi/Religion Blogglista.se Religion BlogRankers.com Blogg Topplista på Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också!