onsdag, januari 31, 2007

Den andra sidan

Även om det är svårt att tro på just den kristna Guden så vet jag att dom allra flesta håller med om att det finns en annan dimension. Något som vi inte kan se, en andlig verklighet... den andra sidan. Att den också kan interagera med oss kan vi också vara överens om. Jag kallar det för en andlig verklighet och jag tror att det är universums skapare som även skapat dessa varelser. Ett gäng av dom bestämde sig för att leva utan Gud, och hamnade i direkt konflikt med allt vad gott heter. Onda andar, demoner eller fallna änglar är några benämningar. Jag tror inte att det är bra att fördjupa sig alltför mycket i de här sakerna, men samtidigt tror jag det kan vara bra att ändå vara medveten om att den här världen finns.

"Ty vi strider inte mot kött och blod utan mot furstar och väldigheter och världshärskare här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarna. " - Ef. 6:12 (Folkbibeln)

Hat och ondska tror jag däremot egentligen i grunden inte är något i sig själv. Jag menar att på samma sätt som mörker inte är något, utan faktiskt bara frånvaron av ljus, på samma sätt är det med ondska och hat... det är frånvaro av kärlek. Så hur bemöter vi det då? Genom att ta bort ännu mer kärlek eller genom att faktiskt fylla på med det som saknas!

Ikväll när jag körde hem från kyrkans årsmöte slog jag igång radion som vanligt, Rix FM den här gången, först kom "what if God was one of us..." och sen en låt som jag inte hört tidigare. Men texten var så intressant, så jag blev tvungen att leta reda på den:

"Now I've got God shine his light down on me
It ain't necessary to call Virgin Mary
When you have the gift to set my spirit free
Let's take this train through the sky
Worlds colliding we keep on riding

Ooh oh chariots of fire
Higher and higher ascending above
Ooh oh chariots of fire
Share my desire creation of love"

Ok, nu när jag hittade låten så inser jag att det är samma band som jag citerat tidigare i min blogg.... BWO! Sanslöst, är de här killarna smygkristna, eller vad håller dom på med? Låt mig göra en egen översättning på en del av texten:
"Nu har jag Gud som skiner över mig
det är inte nödvändigt att ropa på jungfru Maria
när Du har gåvan att sätta min ande fri"

Har vi människor ett behov av att bli befriade? Vad är det som vi är bundna av?
Är det andligt? Hur blir man fri?
Nästa blogginlägg kommer att handla om frihet...

2 kommentarer:

Andreas S sa...

Bard är väl zoroastrist, om jag inte är felinformerad. Så jag tror inte att han är särskilt smygkristen av sig.

FlowJonas sa...

Det tror inte jag heller, men det är inte svårt att göra kristna tolkningar på en del av hans texter. Han kanske inte blir så glad men... :D

Filosofi/Religion Blogglista.se Religion BlogRankers.com Blogg Topplista på Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också!