tisdag, oktober 07, 2008

Fel hus

Det har varit en kul start på det nya jobbet! Ikväll skulle vi ha ungdomsråd och platsen var bestämd till det undangömda och för mig mycket okända... EFS i Storfors. Eftersom jag aldrig varit där så tog jag reda på en vägbeskrivning. En av mina främsta egenskaper är tyvärr inte mitt lokalsinne, och det blir inte bättre av att det är mörkt på kvällen. Jag lyckades stolt ta mig in på rätt väg, och närmade mig ett stort hus som faktiskt liknade ett bönhus, ja... jag var riktigt säker! Tyvärr kom jag 15 minuter tidigt, så jag var givetvis först på plats. Det var totalt mörkt i huset och jag var i ett stort behov av toalett. Började få taskiga vibbar när klockan närmade sig sju, inte en kotte dök upp. Som tur var ringde min telefon och jag fick veta att jag nog inte var på rätt ställe. Det fanns en skylt på huset, där visste jag att det stod EFS... men när jag gick fram till skylten och läste så stod det: Folkets Hus. Jahapp... då var det bara att köra vidare, och inte långt därifrån hittade jag rätt. Varför gick jag inte fram till skylten på huset direkt och läste? För att jag redan "visste" vad som stod på den!

Kvällens erfarenhet fick mig att tänka på förutfattade meningar. När jag satt där i bilen utanför det hus jag trodde var EFS och väntade på de andra så inspekterade jag huset. Det var ingen tvekan om att det var ett fint bönhus de hade i Storfors. Jag såg framför mig hur bänkar var uppradade där inne, hur hallen såg ut... och jag tyckte till och med att jag såg en läktare.

Hela min inre bild kraschade när jag insåg att jag hade parkerat vid Folkets Hus. Kan det inte vara så med oss människor? Vi ser på andra människor och sammanhang och vi tror att vi vet precis hur de fungerar. Vi känner till "osäkre Pelle", "blyga Lisa", "coola Micke" osv. Men om vi vågar närma oss dem så upptäcker vi helt nya sidor. Detsamma gäller våra olika kyrkor tror jag... vi har full koll på hur en EFS:are tänker, hur en Pingstvän fungerar och hur "jättekristna" är. Tänk om vi skulle våga gå fram närmare, så att vi ser verkligheten, istället för att "veta" att det står EFS på skylten, när det egentligen står Folkets Hus. Det finns en osäkethet i oss själva som gör att vi gärna vill sätta in människor i fack. Idag vill jag utmana dig till att våga tänka om, tänk om du har fel?

Inga kommentarer:

Filosofi/Religion Blogglista.se Religion BlogRankers.com Blogg Topplista på Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också!