måndag, januari 26, 2009

Samverkan

I lördags var jag på en träff för olika församlingar kring Piteå. Samlingen var på Kustkyrkan i Jävre och det blev fyra mycket givande timmar. Som du säkert redan vet, om du följer min blogg ofta, så är samarbete över olika kyrkgränser ett ämne som jag brinner för. Jag vill att vi mer och mer kan börja se andra kristna som fullvärdiga kristna och inte några halvfrälsta typer som missförstått Bibeln. Jag har mött äkthet och fina kristna människor i allt från Svenska Kyrkan till Livets Ord. Där mellan har jag fått med EFS, Missionskyrkan, EFK, Pingstkyrkan, Katolska Kyrkan, Metodistkyrkan, Frälsningsarmén m.fl.

Jag har verkligen svårt för att förstå hur man tänker när man bara tänker inom sitt eget samfund. Att mitt sätt att fira gudstjänst är det rättaste, mitt sätt att sjunga sånger, mitt sätt att leva ut min tro, mitt sätt att be, mitt sätt att förstå Bibeln. Blir inte det ett egocentrerat sätt att leva? Nästan sekteristiskt! Hur får man ihop det med Jesu undervisning om att sätta andra högre än sig själv?

Träffen i Jävre var i alla fall en bra start på något nytt som jag tror på, vi kommer att få se folk från olika församlingar sitta och äta tillsammans, ta hand om utslagna, arrangera konferenser och möten... Tillsammans kommer vi att kunna lysa starkt i den här staden. Våra egna små ljus lyser väldigt lite ibland, men när vi närmar oss varandra så tror jag ljuset kommer att bli starkt och vi kommer att upptäcka att de andra som går i en annan kyrka verkar tro på samma Gud.

3 kommentarer:

Andreas S sa...

Det jag stör mig på är den "samfundism" som i stor utsträckning INTE handlar om lärofrågor, utan om andra saker. Lärofrågor däremot, tycker jag lyfts fram alldeles för lite. Vilket jag tror leder till att vi (kristna) riskerar att separeras eller hållas ihop av kyrkokultur istället för av läran/teologin/tron - och DET är riktigt farligt.

Att jag betraktar min förståelse av Bibeln som rätt, det är inget konstigt alls. Ansåg jag min bibelförståelse vara fel, då skulle jag ju ändra på den, eller hur? Och att jag har en övertygelse om vad Bibeln "säger" och "inte säger", det är inget hinder för ekumenik. Däremot kan vi, menar jag, inte ens tala om ekumenik mellan (1) sådana som helt saknar uppfattning om vad en rätt bibelförståelse är, och (2) sådana som inte instämmer med våra grundläggande och mest centrala teologiska försanthållanden (ex. vem Jesus var/är, vem Gud är, vem människan är, osv).

Anonym sa...

Hallå där! Utmanad jajjamensan

FlowJonas sa...

Exakt, jag håller med dig Andreas. Det handlar så mycket mer ofta om relationer och kyrkokultur, lärofrågor har man inte ens pratat om. Även det pratade vi om på Kustkyrkan i lördags, mycket givande!

Filosofi/Religion Blogglista.se Religion BlogRankers.com Blogg Topplista på Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också!