söndag, februari 15, 2009

Fredag den 13:e

Sista tiden har jag funderat lite på varför det sägs att fredag den 13:e är en otursdag. Varför är 13 ett oturstal överhuvudtaget? I fredags hade vi en stor ungdomssatsning som vi kallade för fredag den 13:e, för att driva lite med otursdagen och för att få en möjlighet att samla ungdomar från alla olika håll i Piteå, från olika kyrkor och samfund. En väldigt lyckad kväll om du frågar mig. Min gissning är att det var mellan 120-130 ungdomar på plats. Vi fikade, dansade dansmatta, hade konsert med Explicit Minds, tävlade om biobiljetter, köpte alkoholfria drinkar, spelade tv-spel och lyssnade på ett bra budskap från Sven-Bertil Grahn, präst i Sv. Kyrkan. Allt funkade väldigt bra!

Jag passade på att ha på mig en tröja som jag har köpt i Rom för några år sedan. Intressanta reaktioner, både från ungdomar, men framför allt från pastorer och ungdomsledare... jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. En sak är säker, jag kommer att ta upp ämnet igen. Nu kanske du funderar på vad som stod på tröjan! Det är en svart tröja, med vita armar... och med glittrande silvertext står det med stora bokstäver: "No Sex, No Beer, No Smoke". Ett utmanade budskap, framförallt är det ett budskap som går tvärtemot många andra budskap i vårt samhälle. Sånt gillar jag! Jag ogillar starkt att kristna bara köper allt skit som prackas på oss, alla olika budskap och värderingar som försöker ta över Guds plats i våra liv.

När vi nästan var klara med städningen så dök två killar upp från ingenstans, de frös och ville ha skjuts till centrum. Hyfsat onyktra, men väldigt trevliga! De hjälpte oss med sista städningen och vi fick riktigt bra samtal. Jag är helt övertygad om att det fanns en mening med att killarna kom in i kyrkan den där kvällen.

Till sist vill jag bara tacka alla som jobbade med ungdomskvällen i fredags, och alla som kom dit, det blev en mycket lyckad kväll och jag hoppas att vi får göra om det fler gånger!

Inga kommentarer:

Filosofi/Religion Blogglista.se Religion BlogRankers.com Blogg Topplista på Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också!