torsdag, oktober 23, 2008

Tro och vetande

Vad är tro? Är det nåt man gör i kyrkan? Hur kan man veta att nåt är sant? Dagens blogginlägg kommer att handla om att tro och att veta. Det börjar med en historia från i våras då jag var i USA. (mer att läsa om hela resan finns i mitt arkiv, kolla under april 2008)

Under resan så hälsade vi bl.a. på en kompis som bor i Sacramento, Californiens huvudstad. Vi bestämde oss för att ta bilen till San Francisco och vara där över en natt. Tidigt på morgonen tog vi oss iväg, bara ett fåtal timmar senare var vi framme och fick en solig och härlig dag. Lite väl solig, jag fick en solbränna som gjorde att jag kände mig mer som ett rödljus än något annat. På hotellet hittade jag en flaska där det stod "conditioner" och trodde att det betydde ansiktskräm. Helt perfekt, det kändes skönt att få smörja in ansiktet lite... men efter 10 minuter var det fortfarande kladdigt i ansiktet. Konstig ansiktskräm tänkte jag, och blev lite osäker på vad det var jag hade kladdat i ansiktet. Jag frågade min kompis vad conditioner betydde och han sa att det var hårbalsam. Aah! Snabbt in på toaletten och tvätta ansiktet, för att sen gå och lägga mig besviken med svidande ansikte.

Vad lärde jag mig av detta? Att det inte alltid är bra att lita på sin tro. Tänk om du tror fel! Det är dumt att tro på någonting som inte är sant. Man brukar säga att alla har rätt att tro som de vill. Jag håller med, men varför ska man välja att tro på någonting som inte stämmer? Min egna kristna tro har en historisk grund, för 2000 år sen gick en man omkring i Mellanöstern, han avrättades av staten Rom, men efter det har hans liv påverkat fler människor än någon annan i hela historien. Är Jesus den han påstod sig vara? I så fall är det mycket viktigt att ta reda på sanningen, det kan vara så att ditt liv står på spel. Oavsett vad du eller jag väljer att tro på så finns det en sanning, om sanningen är att det finns en skapare av vårt universum, då finns det en mening med livet och det finns orsak att söka rätt på honom. Vad finns det för mening med livet om vi är här av en slump? Kan någon förklara det för mig?

1 kommentar:

Anonym sa...

Hehe, inte bra :)

Något som krånglar till det när man pratar om "tro" på svenska är ju att ordet "tro" har fler än en betydelse. Jag tror det är viktigt att vi är tydliga med vad vi avser när vi pratar om "tro". I alla fall om det inte är jättetydligt utifrån sammanhanget vad vi avser.

Man kan ju lätt få för sig att kristen tro med nödvändighet är ett sorts icke-vetande, men jag vill påstå att det är helt fel. Jag har hört folk säga "Alltså, kristen tro är ju en tro, och tro är ju att inte veta. Om jag visste att Gud fanns, då skulle jag ju inte tro!" och säga det som något sorts försvar mot religionskritik (och även som ett argument mot apologetik). Jag menar att det är helt förvirrat, och förmodligen beror just på att det svenska ordet "tro" har flera betydelser.

Jag tror på Jesus och att han var precis den han sa att han var. Det är tro i bemärkelsen försanthållande; jag håller detta för sant, och dessutom på goda grunder (dvs det är mer än bara önsketänkande och spekulation). Utöver detta tror jag på Jesus också i bemärkelsen att jag har tillit till honom. Det senare menar jag är tro i den bemärkelse som t.ex. Joh 3:16 talar om.

Alltså: Det är *inte* så - som vissa jag har stött på tycks mena - att om man *visste* att Jesus var den han sa att han var (att veta = att ha sann berättigad tro), då skulle man inte kunna tro på honom á la Joh 3:16. Tvärtom så verkar ett försanthållande (oavsett hur berättigat/välgrundat det är - eller inte är) om vem Jesus var t o m vara *nödvändigt* för att man ska kunna tro på honom á la Joh 3:16.

Oj, det här drog iväg och blev längre än jag först hade tänkt, men jag tror i alla fall att det är åtminstone lite relaterat till det du skrev om :)

Filosofi/Religion Blogglista.se Religion BlogRankers.com Blogg Topplista på Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också!