torsdag, oktober 30, 2008

Gud och ondskan

"Hur kan det finnas en god Gud när världen är så ond?" Redan i påståendet har man påstått att det finns både godhet och ondska. Om det inte finns någon mening med att vi är här, om vi bara är utvecklade genom naturlagar och slump. Allt är materia och energi, det finns ingen Gud... hur kan man tro att det finns godhet och onska? Vem av oss bestämmer vad som är gott och ont?
Du? Jag? Majoriteten? Minoriteten?

Jag vill påstå att vi får ett problem med etik och moral om vi inte tror på Gud. Jag tror att alla friska människor har en medvetenhet om vad som är rätt och fel. Den medvetenheten beror på att vi är skapade till Guds avbild, Han har skapat ett samvete hos oss och det är inget som evolutionen har skapat. Håller du inte med? Va bra, skriv en kommentar så svarar jag gärna!

1 kommentar:

Bobban sa...

Låt mig citera Satan från Southpark-filmen, när han sjunger sin gospelsång (!):
"Without evil there can be no good, so it must be good to be evil sometimes".

Filosofi/Religion Blogglista.se Religion BlogRankers.com Blogg Topplista på Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också!