fredag, april 03, 2009

Fria akvariefiskar

Satt ikväll och studerade ett akvarium under flera minuter. En hel värld i en vattenfylld glasbehållare. Under tiden som jag satt och tittade på fiskarna som simmade runt så slog mig tanken. Undrar hur en akvariefisk skulle bete sig om man släppte ut den i sin rätta miljö. Skulle den fortsätta att simma runt i cirklar och tro att den inte hade större yta att röra sig på? Skulle den vara nöjd med att se samma stenar om och om igen? Och som vanligt hittade jag en koppling till det verkliga livet.

Vi människor är lite som akvariefiskar, det finns ramar och gränser som vi är begränsade av. För att prata om andlighet så påstår Bibeln att alla människor har förblindats av denna världens gud så att vi inte ser sanningen. Det börjar likna Matrix... men som kristen så har man blivit fri och blindheten har tagits bort. För att citera en gammal känd psalm: "I once was blind, but now I see". När man tar emot det som Jesus gjorde för oss så är man helt plötsligt inte instängd i akvariet längre. Men vad gör vi som kristna? Har vi inte lätt för att fortsätta bete oss som att vi är instängda i ett akvarium? Jag är medveten om att liknelsen haltar och att det här inlägget är djupt och kanske inte helt lätt att förstå. Men jag har inte tänkt förklara det mer än så här i nuläget. Fundera en stund, skriv sen en kommentar om du vill ha hjälp med tolkningen. :)

Inga kommentarer:

Filosofi/Religion Blogglista.se Religion BlogRankers.com Blogg Topplista på Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också!