torsdag, mars 12, 2009

Olämpliga namn i Piteå

Under den senaste tiden har jag hört talas om och sett några olika namn som kan vara rent olämpliga att heta om man bor i Piteå. Tänkte att jag skulle dela med mig av några av dem. För dig som inte är hemma i vårt modersmål i Piteå så ska jag försöka översätta och förklara varför namnen kan vara olämpliga.

1. Faith: Om man uttalar det med en svensk brytning (Fäjt) så betyder det Fet.
2. Pär-Roland: Uttala det lite slarvigt och du upptäcker snart att det blir "päroland" (dvs. potatisland).
3. Levi: Om någon ropar det så finns risken att man får till svar: "Jå, no jär du hä!" (Ja, nog gör du det!) eftersom det kan uppfattas som att man frågar "Lever jag?".
4. Åslög: Risken finns att man inte upplevs som trovärdig med detta namn, eftersom en del av namnet betyder ljuga. (Lög=Ljuga)

Mer meningsfullt än så här blev inte dagens inlägg, men har du hört fler namn som är olämpliga att heta i Piteå så skriv gärna en kommentar! :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha :) Klockrent!

Filosofi/Religion Blogglista.se Religion BlogRankers.com Blogg Topplista på Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också!