tisdag, november 04, 2008

Ondskans problem

Jag kan inte släppa tankarna på ondskan...

Ofta tycker jag att vi i dagens Sverige har en yta av perfektion. På ytan är vi alla duktiga, alla har ett jobb, misslyckas aldrig osv. Det är nästan som att människovärdet sitter i om vi lyckas eller inte. Med risk för att det här kanske blir ett jobbigt inlägg att läsa så vill jag gräva lite djupare i vårt inre. Är du rädd för att titta under ytan på det perfekta... sluta läsa här!

Vi förfasar oss och pratar om hur idiotiska människor kan vara, vi ser ner på dem som gör fel, vi läser nästan varje dag rubriker om hemska brott som begås av dåliga människor. Behovet av en syndabock, behovet av att hitta någon som är sämre än jag verkar stort. Då kan vi tryggt fortsätta vårt "normala" liv och prata skit om de som inte är lika bra som oss. Nu tänker du säkert: "Men hallå, du kan ju inte jämföra mig med en massmördare... jag har i alla fall inte dödat någon!". Självklart så finns det gränser för vilka jämförelser man kan göra, men kärnan i det jag vill säga handlar om vårt gemensamma problem med ondskan.

Nu vill jag utmana dig till en liten övning i ärlighet...
Stäng av musiken du lyssnar på, låt det bli tyst i rummet, stäng ögonen i några sekunder och ta ett djupt andetag. Försök att komma ihåg en sak som du medvetet gjort fel i livet, som du innerst inne visste var fel, men du gjorde det ändå. "Men sluta, vad finns det för mening med att dra upp det skräpet igen?" tänker du kanske. Är du kristen så tänker du: "Sluta! Jesus har dött för mina synder, jag behöver inte gräva fram dem igen!". Det stämmer, självklart, men om det är förlåtet så är det väl heller inte så farligt att komma ihåg? Syftet med den här kanske jobbiga övningen är att jag vill göra det tydligt för dig att du har problem med ondska i ditt liv. Och kampen kommer att pågå resten av ditt liv. Det här är jobbiga saker och inget man vill bli påmind om, man väljer att förtränga det istället för att ta tag i problemet.

Alla har vi någon gång haft problem med onska i våra liv. Kanske inte så stor ondska, men vi är smärtsamt medvetna om närvaron. I Bibeln står det "Alla har vi våra svagheter och problem att kämpa med, och ingen av oss är fullkomlig." Humanisterna säger tvärtom: "Det finns ingen synd, inget rätt eller fel, så länge du inte skadar någon av samma art (dvs. en människa)". Men allvarligt, jag skulle vilja träffa en humanist som påstår att de aldrig känt av ondskans problem. Är man ärlig mot sig själv, förnuftig och slutar hyckla så inser man fakta. Bibeln har till och med lyckats att namnge vissa av de problem som vi har som människor: omoral, orena tankar, utsvävningar, ockultism, hat och fiendskap, avundsjuka, egoism och habegär, intriger, maktkamp, dryckenskap och vilda fester. Nej, det där var ingen beskrivning på en ny dokusåpa på TV, men det var förvillande likt. Fanns det dokusåpor redan på Bibelns tid, eller hade människan helt enkelt exakt samma problem då som nu?

Till sist... är det helt kört då? Det känns ju helt hopplöst! Är vi helt maktlösa inför den ondska som vi alla bär på? Nej! Åter igen har Bibeln svar på frågan, ett betydligt förnuftigare svar än vad humanisterna skulle lyckas hitta på. När Jesus kom till jorden, tog han personligen på sig vår ondska, allt som du någonsin har gjort och kommer att göra har HAN dött för. Det straff som DU förtjänar, har HAN redan tagit. Tanken är helt otrolig, kan det vara möjligt att det finns en sån gränslös förlåtelse? Att någon annan kan ta på sig det skit jag har gjort? Svar: Ja! Men det slutar inte där... Den kraft som gjorde det möjligt för honom att leva ett gott liv finns tillgänglig för alla som inser sitt behov av förlåtelse och befrielse och tar emot det Jesus gjorde. Han var ledd av den helige andes kraft och gjorde aldrig något ont. Bibeln påstår att de som tillhör Jesus har spikat sina naturliga onda begär på hans kors. Inte så att vi aldrig kommer att göra ett felsteg igen, men på ett så mäktigt sätt att om vi böjer oss inför Jesus så kommer han ge oss av den helige ande. Resultatet kommer vi märka genom att vi har en möjlighet att byta ut allt det onda mot: kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, mildhet och självbehärskning. Om du vill se det resultatet och bli en friare människa, vänd till till Jesus. Varje dag har du möjlighet att säga till Honom: "ta emot mig, jag vill tillhöra dig". Tro mig, det är värt det! Och det är den ENDA lösningen som jag ser på människans ondska. Tror du att det finns andra lösningar? Toppen! Skriv en kommentar!

Funderar du på hur det kan finnas en god Gud när det finns så mycket ondska i världen? Gå på föreläsningen som är nu på fredag kl. 19:00 på EFS i Piteå. Andreas Sundström kommer att ge dig några svar på frågan.

Inga kommentarer:

Filosofi/Religion Blogglista.se Religion BlogRankers.com Blogg Topplista på Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också!