onsdag, december 17, 2008

Helgelse, Dygd och Last

Vissa dagar står Piteå-Tidningen för morgonens underhållning. Direkt från förstasidan stod i dagens PT:

"Den dödliga partydrogen mefedron har utgjort ett frekvent inslag på fester i Piteå med vanliga ungdomar inblandade."

Mina första två tankar när jag läste det var:
1. Vilken tur att inte ovanliga ungdomar har börjat med drogen!
2. Undrar vilka vanliga ungdomar som man har blandat i drogen?

Det fick mig också att tänka på en sak som jag läste igårkväll...
De svenska orden "helgelse", "dygd" och "last" är gamla ord som man inte använder så ofta, inte jag i alla fall. En last kan t.ex. vara ett beroende av droger/cigaretter/alkohol, eller något annat otrevligt, som man har svårt att sluta med. Vissa säger "Alla har vi våra laster som vi måste kämpa med". Det kan stämma, men det jag läste igår var verkligen en riktigt bra förklaring om vad det handlar om:

"Helgelse innebär förmågan att göra det som behöver göras när det behöver göras. Det innebär att ta ansvar, att reagera på rätt sätt inför livets krav. Ordet dygd (arete) har kommit in i Nya Testamentet efter en lång historia inom grekisk filosofisk tradition, och det betyder helt enkelt att fungera väl. Dygd är goda vanor som gör att livet fungerar. Omvänt är last onda vanor som gör att livet inte fungerar, som gör oss funktionshindrade, som det heter. Ett heligt liv är alltså ett liv som fungerar."

Citatet kommer från boken "Strömmar av levande vatten" av Richard Foster, ett mycket bra boktips för övrigt. Den tar upp sex olika kristna traditioner som funnits under historiens gång, och tar fram det positiva från dem.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det är en jättebra bok! Jag hade den under bibelskolan, men nu har jag inte kvar den, vet inte var den försvann... Och just helgelse, dygder och laster läser vi om i etikkursen, ganska intressant. Få se nu om den här kommentaren blir publicerad, den till äktenskapsinlägget har jag inte sett röken av ;-)

FlowJonas sa...

Jag har tyvärr inte fått någon kommentar på äktenskapsinlägget, det måste ha blivit något fel när du skrev den i så fall. Skriv gärna om den! :)

Filosofi/Religion Blogglista.se Religion BlogRankers.com Blogg Topplista på Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också!