fredag, december 05, 2008

Göran Skytte

Är det inte härligt med ärliga, raka människor, som inte krånglar till saker? Ikväll satt jag i en fullsatt kyrka i Hortlax och lyssnade på Göran Skytte. Känd från TV, duktig journalist, författare och debattör. Från att ha varit stenhård ateist och kommunist har han gått och blivit kristen. Som jag redan i tidigare inlägg skrivit så är jag mycket intresserad av människors livsresor, och Göran Skyttes livsresa är inget undantag.

I 90 minuter höll föreläsningen på, han berörde ämnen som förnuft, synd och den verklige Jesus. Han menade att folk beskyller kristna för att inte tänka, att vi är motståndare till vetenskap och att man helt enkelt är dum i huvudet. I motsats till det så påstod han att han skulle vara dum i huvudet om han INTE trodde på Gud, efter allt han varit med om. Han menar att det är förnuftigt att tro på Gud, att det ger den bästa förklaringen på vår tillvaro.

Det som ändå tilltalade mig mest var när han berättade om verkliga händelser från hans liv, uppväxten, kändislivet, egoismen, förändringarna, självmordstankarna... det blir så nära och personligt.

Har du möjlighet att lyssna på Göran Skytte någon gång snart så kan jag verkligen rekommendera det, oavsett vad du är i för ålder. Jag tror att hans historia är något som alla kan ta till sig. Annars kan du gärna läsa hans bok "Omvänd", där han skrivit om sin livsresa och hur han blev kristen. Ta gärna en titt på hans hemsida: www.goranskytte.se.

Inga kommentarer:

Filosofi/Religion Blogglista.se Religion BlogRankers.com Blogg Topplista på Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också!