tisdag, december 16, 2008

Lucia

Jag har insett att det är svårt att inte få julstämning när man jobbar inom kyrkan. I söndags var jag på tre julfester i tre olika bönhus, i två av dem som talare. Ett av de bästa intrycken jag fick under dagen var ett alternativt Luciatåg. Det var inte alternativt på det sättet att Lucian var en kille eller att de var klädda i svart istället för vitt, men hela konceptet kändes aktuellt, och bra! Jag ska förklara varför...

Det började med att de kom in en och en, inte i ett tåg. Alla hade var sitt ljus i handen. När alla kommit fram så gick en och en fram till en mikrofon och hade olika korta argument varför de borde släcka sitt ljus och sen släckte de ljuset. Bland argumenten fanns:
* Vad spelar mitt ljus för roll?
* Mitt ljus brinner ändå så lite!
* Varför ska jag låta mitt ljus brinna, alla andra släcker ju sina!
Jag tycker att det var väldigt bra bilder på hur vi människor ofta tänker idag.

Sen kom Lucia in med tända ljus i håret och ett ljus i varje hand, hon sa att hon kom med ljus från Gud. Hon tände ljusen för de som stod närmast henne, sen spred sig elden vidare till alla hade ett tänt ljus igen.

Den här julen skulle jag vilja uppmana alla att dela med sig lite extra. Inte köpa mer eller dyrare julklappar, en kram eller en komplimang kan vara värd lika mycket, eller ännu mer. Du har fått ett liv, ditt liv är betydelsefullt, och även om du tycker att du inte har så mycket att komma med så spelar ditt liv roll och du kan lysa med det lilla ljus du har.

Inga kommentarer:

Filosofi/Religion Blogglista.se Religion BlogRankers.com Blogg Topplista på Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också!