torsdag, november 13, 2008

Ingen reklam, tack!

En del av kvällen har gått åt till att sortera bort papper, och 80% var ren reklam. Det fick mig att börja fundera på varför jag inte satt upp en skylt på dörren om att jag inte vill ha reklam. Väldigt ofta plockar jag bara upp reklamen från golvet och sätter direkt i pappersinsamlingen. Vad är det för mening med det? Jag tror att det kan finnas ett antal olika orsaker:

1. Att jag innerst inne tänker att jag inte vill missa ett bra erbjudande.
2. Att jag inte prioriterar att sitta ner och göra en skylt med texten "Ingen reklam, tack".
3. Att det är ganska trevligt att komma hem och det ligger post i hallen,
även om det bara är reklam.

Finns det en risk med att inte vilja missa ett bra erbjudande? Kanske...
I dagens samhälle har vi svårt att göra ett val som sträcker sig långt i framtiden,
vi köper en ny mobil för att den var snyggare, inte för att den gamla gått sönder.
Vi är så otroligt trendkänsliga, det är viktigt att hänga med i utvecklingen,
att inte hamna bakom eller utanför. Vi vill inte avskärma oss från världen överhuvudtaget, möjligtvis för att sova en stund under natten, men sen är ekorrhjulet igång igen. Vad är problemet? Jag är inte helt säker, men jag är helt säker på att vi behöver stanna upp, vi behöver stänga av, avskärma oss... ordet "helig" som finns i Bibeln betyder "avskild". Jag tror att det är i stillheten som vi har möjlighet att höra Guds röst. En stilla inre tanke kommer: "Du behöver inte prestera för att duga, det var Jag som ville ditt liv, du är Mitt barn och Jag älskar dig."

1 kommentar:

Anonym sa...

Fint skrivet. Bra sammanfattat på slutet!

Filosofi/Religion Blogglista.se Religion BlogRankers.com Blogg Topplista på Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också!