måndag, november 10, 2008

Olika roller

Den här helgen har varit en av de mest fullbokade på länge, lite för mycket kanske, men samtidigt riktigt kul. Det känns som att jag börjar komma in i min roll som ungdomskonsulent mer och mer. Jag hade min första predikan i söndags och jag överlevde! Det kändes faktiskt riktigt bra. Tappade tiden lite, så den blev kring en timma lång... det trodde jag aldrig! Hade tänkt att jag skulle vara nöjd om jag fick ihop 10 minuter. :)

Just nu funderar jag en del på olika roller som vi kan ha i våra liv. Jag skulle påstå att alla människor, även du som läser det här, har olika roller i olika situationer. Det behöver inte vara något negativt med olika roller, men det är bra att fundera på de olika roller som man har.
Några exempel: om du bor hemma så har du barnrollen och kanske syskonrollen, du har en roll på skolan, en roll på idrotten som du håller på med, en roll med kompisar och ibland olika roller beroende på vilka kompisar du umgås med. Allt beror på samspelet med dem som finns runt omkring oss. Samtidigt finns det risker med de olika roller som vi har. Om vi förändrar våra roller så mycket att det påverkar våra attityder och värderingar så är det inte bra. Ett exempel:
När du är med Kalle så är det helt ok att svära, att snacka skit om någon eller bara vara allmänt dum. Sen två dagar senare kommer du till kyrkan och är med dina kristna kompisar, då gäller det att ta fram den kristna rollen för att passa in.

Vi behöver kunna ha olika roller i olika situationer och vara flexibla, men när det påverkar våra djupaste värderingar så att vi passerar gränser som vi egentligen inte vill passera... då börjar det vara farligt. En av mina förebilder är en präst som heter Hans Weichbrodt, igår lyssnade jag på en predikan av honom där han bl.a. sa ungefär så här: "Som kristna ska vi inte vara termometrar, vi ska vara termostater!" Han menar att vi har alldeles för lätt för att bara känna av atmosfären och sen haka på, istället för att vara den som påverkar andra så blir vi påverkade. En termometer mäter temperaturen, men en termostat sätter temperaturen! Att vara kristen handlar inte om att kunna spela en roll, det handlar om ett liv tillsammans med Gud. Han vill alltid vara med dig, oavsett vilka kompisar du är med eller vilken roll du har. Om du sätter Honom först, i alla dina situationer, så kommer de som du är med se din ärlighet. Tappar du någon kompis pga. att du inte vill spela med i deras regler, glöm dem, är det riktiga vänner så kommer de att uppskatta den du är och det du tror på. Våga stå upp för den du är och våga stå för din tro. Det är värt det!

Inga kommentarer:

Filosofi/Religion Blogglista.se Religion BlogRankers.com Blogg Topplista på Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också!