fredag, juli 14, 2006

Berlin Dag 1

Wow, vilken dag! Flygresan gick bra, jag kom fram och fick mitt bagage. Gick en bit och hittade tagstationen, det var inte lätt att tolka tidtabeller och linjer, men efter lite gissningar sa vagade jag sätta mig pa ett tag som verkade ga at rätt hall. Väl framme vid huvudstationen i Berlin (Europas största tagstation) sa satte jag mig i solen, bla himmel och härligt väder! Där stod nagra cykeltaxis, och eftersom jag hade tid över sa tog jag en tripp med en cykeltaxi. Killen cyklade runt och visade mig en massa saker under 40 minuter, riktigt trevligt! Det började kurra i magen sa jag letade reda pa Mc Donald's där jag skulle träffa mina personliga guider. Käkade en Big Mac och sen sa dök Lisa och hennes mamma upp. De köpte ocksa nat att stoppa i mun och vi promenerade ner mot stan medan de berättade om de olika byggnaderna. Tog en dubbeldäcksbuss som gar runt stan och klev av vid en bombad kyrka. Sen gick vi runt lite till och hamnade lite vilse, men det löste sig, de hade inte superbra koll pa stan, men det var en trevlig stund. De lärde mig tunnelbanesystemet och sen skildes vi at efter ett par timmar.

Jag klev av pa min station där hotellet skulle ligga och fick en chock! Värsta slumomradet i östra delen av Berlin. Grafitti överallt! Som tur var lag hotellet bara 100 meter fran stationen. Däremot blev jag chockad när jag kom in, det var ett riktigt flashigt hotell! Neonljus, grillfest pa fredagkvällarna och ett fint rum, jag har till och med egen dusch. Lämnade packningen lite snabbt och drog ut pa nya äventyr.

Lisa och hennes mor hade tipsat mig om att aka till en byggnad dar man kunde komma upp högt upp i en glaskupol. Sagt och gjort, klockan var 20:30 men jag ville inte missa det. Hittade till byggnaden, en lang kö ringlade sig uppför trappen. Efter en stund hörde jag att familjen framför mig pratade svenska, jag fick bra kontakt med dem och vi pratade under väntetiden. Det närmade sig stängningsdags, men vi blev de sista som fick komma in! *phu* Skymningen var ett faktum men det var värt väntan, en läcker byggnad med suverän utsikt. När vi kom ut sa tackade jag för sällskapet med familjen och började ga i mörkret mot tagstationen. Väl framme sa kände jag mig trött och sliten, jag gick fram till en taxi och fragade om han kunde köra mig till Generator, han visste precis var det var och jag fick rabatt! Tack Gud, det var verkligen skönt att komma "hem". Nu är det dags att sova, det blir en lang dag imorgon!

Inga kommentarer:

Filosofi/Religion Blogglista.se Religion BlogRankers.com Blogg Topplista på Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också!