måndag, juli 24, 2006

Misslyckanden

I fredags skulle jag och en kompis ut och segla. Det är tredje gången vi försöker, varje gång har det antingen varit vindstilla när vi kommit fram eller slutat blåsa precis när vi ska ut. Den här gången skulle vi lyckas, det blåste ordentligt och ingenting kunde stoppa oss... trodde vi! När vi kommer fram inser jag mitt stora misstag, jag har glömt nyckeln till låset för segelbåten hemma! Det kändes inte alls kul, men det var i alla fall loppis, så vi gick och tittade på grejerna där. Då frågar en av försäljarna om vi är ute efter ett databord, han var på väg att packa ihop och ville slänga det, därför ville han ge bort det. Faktum var att min polare var ute efter ett databord, det som verkade vara en meningslös resa till Sjulnäs resulterade i ett databord. Dessutom hittade jag en liten fin ask som det stod Lycksele på, märkligt, eftersom jag samma kväll skulle åka till Lycksele och hälsa på en annan kompis för första gången i hans hus. Inflyttningspresenten var fixad! :) En liten super-8 filmkamera blev det också för 30 spänn, har ingen aning vad jag ska ha den till, men jag kunde inte låta bli.

Är det inte märkligt hur man kan vara så inställd på att göra en sak och sen blir allt bara fel, man funderar på varför man ens satsat sin tid på en grej som inte leder någon vart. Men då tror jag det är viktigt att vara öppen för nya möjligheter. Vi hade ställt in oss på att segla, men allt låste sig. Då hade vi ett val, att fortsätta att fokusera på seglingen och vårat misslyckade försök, att bli besvikna och sätta oss i bilen för att åka hem. Eller så fortsätter man och försöker se en ny väg. Det blev inte som vi hade tänkt, men det blev ändå en lyckad dag.

"Nej, så mycket som himlen är högre än jorden, så mycket är mina vägar högre än era vägar och mina tankar högre än era tankar." - Jes. 55:9

Inga kommentarer:

Filosofi/Religion Blogglista.se Religion BlogRankers.com Blogg Topplista på Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också!