torsdag, juli 13, 2006

Högsta vinsten

Finns det något mer irriterande än spam-mail? Jag vill inte ha en massa mail som jag inte har bett om att få, det är bara störande! Idag fick jag mail som påstod att jag hade vunnit en massa pengar på ett lotteri. Jag läste faktiskt igenom mailet, bara av ren nyfikenhet. Allt som står verkar trovärdigt, det finns kontaktpersoner, telefonnummer och mail där man kan höra av sig för att få kvittera ut vinsten. Ändå känns det helt osannolikt att man har vunnit så mycket pengar, därför tänker jag inte ens höra av mig till de där typerna.

En tanke slog mig när jag satt och funderade över mailet...
Livet fungerar lite på samma sätt som det här mailet!
I verkligheten så är vi människor skyldiga till en massa ont och hemskt som händer här i världen, det finns ingen som kan säga att man aldrig gjort fel i livet. Då plötsligt kommer ett erbjudande från himlen:
"-Du är skyldig till en massa ont, men jag sände min son Jesus till jorden för att du skulle bli fri all din skuld, han tog på sig alla fel som du någonsin har gjort! Vill du ta emot det så är det gratis, men valet är ditt."
Då kanske många tänker som jag tänker angående det där mailet som erbjuder mig flera miljoner svenska kronor. "Nej, det låter för bra för att vara sant" eller "Nej, jag är inte värd det"

Jag kanske skulle maila de där lotto-gubbarna i alla fall, tänk om det är sant!? Om man inte svarar så får man garanterat inte veta. En sak som jag i alla fall vill tipsa om är att besvara erbjudandet från himlen, det är sant och helt gratis! Vågar du besvara för att se om det är sant? Du kan bli förlåten och fri. Det är den högsta vinsten!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill vända på slutsatsen av din jämförelse. Istället för att tacka ja till ett (utifrån premisserna) osannolikt erbjudande, bara för att erbjudandet i sig är bra, så tror jag att det är bättre att tänka så här:

Jag kastar spam direkt, oavsett hur bra erbjudandet som beskrivs i mailet ser ut att vara. Och det gör jag för att jag inte har någon som helst orsak att tro att erbjudandet är något annat än skitsnack (vem skulle skicka ett seriöst erbjudande i form av ett opersonligt mail?).

När det gäller det kristna budskapet så är det likadant. Jag skulle ha förkastat det om jag inte hade sett någonting som pekade på att det faktiskt var något annat än skitsnack. Jag tackade inte ja till det bara för att det var ett bra erbjudande, utan för att jag har anledning att tro att det är något annat än bara skitsnack.

FlowJonas sa...

Visst är det skillnad, men jag tror att det finns intressanta likheter i de två fallen i alla fall. :) Anledningen till att både du och jag har accepterat Jesus som Herre i våra liv har en orsak, men på vilket sätt låter vi det spegla våra liv, ger vi orsakerna vidare eller förblir det ett tomt erbjudande som folk kastar så fort vi nämner det?

Filosofi/Religion Blogglista.se Religion BlogRankers.com Blogg Topplista på Bloggar.Topplista.se - topplistan med de bästa bloggarna - lägg till din blogg du också!